domů o nás aktuality vozidla odkazy kontakty
<<<   VOZIDLA   
Lokomotiva T212.0026
Před opravou Během opravy
Z důvodu nedostatku malých posunovacích lokomotiv u ČSD i v průmyslu byla v TS Martin (Turčianske strojárne Martin) v roce 1967 zahájena výroba lokomotiv T212.0. Konstrukce vycházela z lokomotiv T211.0, vyráběných na přelomu padesátých a šedesátých let v ČKD. Nová řada dostala výkonnější motor Tatra 930-51 a mechanickou převodovku Mylius. Zdrojem stlačeného vzduchu je kompresor 3DSK75. V letech 1967 – 1971 vyrobily TS Martin více než 300 lokomotiv této řady. 74 strojů bylo vyrobeno pro úzký rozchod. Lokomotiva T212.0026 byla v roce 1968 dodána do depa Plzeň. Od roku 1979 působila v depu České Budějovice, odkud byla v polovině devadesátých let odkoupena na vlečku papíren v Bělé pod Bezdězem. V roce 2009 byla zakoupena naším spolkem a přepravena do Turnova. Na lokomotivě nyní probíhá generální oprava.
Lokomotiva T334.0866
Před opravou
Pro lehkou až středně těžkou posunovací službu vyvinula ČKD v roce 1959 prototyp lokomotivy T324.0. Lokomotiva byla podrobena důkladnému zkušebnímu provozu a na základě poznatků z provozu a údržby byly provedeny konstrukční změny. Jako řada T334.0 se lokomotiva začala vyrábět v roce 1961. Po ČKD probíhala výroba i v Tatře Smíchov, SMZ Dubnica nad Váhom a výrobu uzavíraly v roce 1973 TS Martin. Celkem bylo vyrobeno 596 kusů této řady, z nichž drtivá většina byla určena pro průmysl. Do lokomotiv byl použit motor 12 V 170 DR, používaný například i v motorových vozech M262.0. Přenos výkonu je proveden pomocí hydrodynamické dvouměničové převodovky s redukcí jízdních režimů. Přenos kroutícího momentu je pomocí kardanových hřídelů na nápravové rozvodovky a převodovky. Lokomotiva T334.0866 byla vyrobena v roce 1969 v TS Martin. 1. 12. 1969 absolvovala technicko-bezpečnostní zkoušku a následně byla 4. 12. předána do provozu v podniku Svit v Otrokovicích. Jejím posledním působištěm byly České lupkové závody v Novém Strašecí. Odtud byla lokomotiva převezena do Turnova a postupně probíhají práce pro zajištění jejího spolehlivého provozu.
Lokomotiva CS 400 (3629/1957)
Před opravou Během oprav
Průmyslová parní lokomotiva, vyrobená v Českomoravské Kolben-Daněk (ČKD) v roce 1957. V srpnu téhož roku byla dodána na vlečku cukrovaru ve Starém Městě u Uherského Hradiště, kde jezdila až do konce 80. let. V roce 1992 ji odkoupilo sdružení KHKD pro muzejní účely. V roce 2007 byla směněna za torzo lokomotivy řady 434.2 a posléze se stala majetkem o.s. Kolej-klub. Její základní technické údaje jsou:
Nejvyšší. přetlak páry: 14 bar
Nejvyšší rychlost: 40 km/hod
Uspořádání rozvodu: Heusinger
Hmotnost prázdné lokomotivy: 27,5 t
Motorový vůz M152.0604
Před opravou Po opravě
Po neúspěšném pokusu nahradit staré motorové vozy M131.1 motorovými vozy M240.0, zadalo ministerstvo dopravy Vagonce Studénce vývoj lehkého dvounápravového motorového vozu pro vzdálenosti do 30km a většího čtyřnápravového motorového vozu na vzdálenosti větší. Kvůli dostupnosti náhradních dílů a jednodušším opravám, vybrala Vagonka pro pohon menšího motorového vozu motor Liaz 634 a automatickou převodovku Praga 2M70 z autobusů ŠM 11. Zkušebně bylo toto soustrojí nainstalováno do dvou motorových vozů M131.1. Zkušební provoz těchto vozů označených M131.3 dopadl výborně a tak nic nebránilo tomu, aby Vagonka vyrobila první dva prototypy nového motorového vozu označených M151.0.

Kvůli překročení plánované hmotnosti pak byly seriové vozy označeny M152.0. Ministerstvo dopravy jich v roce 1973 objednalo 300. Protože ale sešlo z výroby většího motorového vozu, zvolilo Ministerstvo jako nouzový plán doobjednání dalších kusů motorových vozů M152.0. Do roku 1984 jich tedy bylo vyrobeno 678 kusů + 2 na rozchod 1520 mm.

Náš motorový vůz M152.0604 absolvoval 23.2. 1983 první zkušební jízdu na zkušební trati Vagonky Studénky. 1.3. byl pak dodán do depa Plešivec a 3.3. absolvoval TBZ. V červnu 2013 byl vůz odstaven a v létě 2014 se ho členům Kolej klubu podařilo od ZSSK odkoupit. Koncem roku byl přepraven do Turnova, kde proběhly práce na jeho zprovoznění a uvedení do historické podoby.
Nákladní vůz Zd 2-28157
Před opravou Po opravě
Krytý dvounápravový vůz s označením Zd 2-28157 byl vyroben někdy v období let 1900 až 1910. Po ukončení svého pravidelného provozu spadl pod správu TSS Hradec Králové, kde sloužil jako pojízdná dílna elektroúseku. Dlouhou dobu byl odstaven v Týništi nad Orlicí, odkud byl v prosinci 1993 odkoupen firmou Kolej-klub Ústí nad Labem (jmenovitě p. Václavem Kostěncem). V listopadu 2008 byl vůz převezen ze Zálužan u Chabařovic do Turnova, kde začátkem března 2009 započali práce na jeho uvedení do původního stavu. Od srpna roku 2009 jezdí vůz na akcích s parní lokomotivou 310.0134 a slouží jako pojízdné loutkové divadlo.
Nákladní vůz Z 1-51041
Před opravou Po opravě
Krytý dvounápravový vůz s označením Z 1-51041 patřil k nejrozšířenějšímu typu nákladních vozů vyrobených po roce 1900 Ringhofferovými závody. Tento vůz s rozvorem 4,8 metru byl vyroben konkrétně v roce 1903 a po ukončení svého pravidelného provozu upraven na pojízdný motorgenerátor a přidělen do stanice Stará Paka. Vůz byl před likvidací zachráněn v roce 2010 firmou Puš a následně odkoupen v roce 2014 občanským sdružením Kolej-klub. Na počátku roku 2015 byl vůz uveden do vystavovatelného stavu. Ve voze je nainstalován motorgenerátor o výkonu 30 kW poháněný stabilním motorem Škoda 3S110.
Nákladní vůz Np 1-22478
Před opravou Po opravě
Původně krytý uzavřený vůz řady Z, vyrobený kolem roku 1930 pražskými Ringhofferovými závody, prošel během své služby u ČSD přestavbou na nízkostěnný plošinový vůz řady N. Už jako pomocný vůz pro údržbu tratí, deponovaný v Počeradech, byl v roce 1994 vyřazen a určen na sešrotování. Zde ho pro muzejní účely odkoupila firma Kolej-klub Ústí nad Labem a převezla do Zlonic, kde byl v roce 2005 opatřen novou výdřevou. Po převozu do Turnova byl v roce 2009 obnoven nátěr odpovídající provozu ČSD ve 30. letech. Vůz nyní přepravuje nejčastěji uhlí pro lokomotivu 310.0134 při jejích vzdálenějších jízdách.
Nákladní vůz Nt 1-90868
Před opravou Po opravě
Nízkostěnný vůz těžké konstrukce z roku 1921 jugoslávské výroby byl určen pro přepravu maloobjemových velmi těžkých zásilek. Tomu odpovídá krátká ložná délka, předepjatý rám a zesílená konstrukce rámu. Pro jednodušší nakládku těžších břemen je vůz vybaven sklopnými bočnicemi a výsuvnými čely. Vůz byl v roce 2007 zachráněn před likvidací firmou Kolej-klub Ústí nad Labem z TSS Starý Plzenec, kde sloužil jako nehodový vůz pro přepravu pomocných závaží. Na konci roku 2013 ho Kolej-klub, o.s. uvedl do vystavovatelného stavu.
Nákladní vůz řady R 552088
Před opravou Po opravě
Kotlový vůz R 552088 pochází ze třicátých let minulého století a původně sloužil Rafinerii minerálních olejů Ostrava. V roce 2004 ho od TSS Starý Plzenec odkoupila firma Kolej-klub Ústí nad Labem (jmenovitě p. Václav Kostěnec) a od roku 2005 byl deponován v Zálužanech u Chabařovic. V listopadu 2008 byl přepraven do Turnova, kde započaly intenzivní práce na jeho uvedení do vystavovatelného stavu. Veřejnosti byl vůz představen 1. 5. 2009 při příležitosti 150 let Pardubicko-Liberecké trati. Nyní nese historické vlastnické označení Bělské továrny na papír, které (ač na voze nikdy nebylo) vychází z reálné předlohy a Turnovu je přece jen blíže než Ostrava. Vůz slouží příležitostně jako mobilní zdroj vody pro lokomotivu 310.0134.
Pruský služební vůz Pwgi Pr 87
Před opravou Během opravy
Dvounápravový služební vůz Pwgi Pr 87 byl vyroben nejspíše v roce 1889 pro Královské pruské státní dráhy (K.P.St.E.). Vůz byl určen pro potřeby vlakového personálu a dále pro přepravu drobných kusových a listovních zásilek, psů a opeřenců. Jak se dostal na území České republiky, není konkrétně známo. Dá se předpokládat, že to bylo díky 2. světové válce. Jisté však je, že pod označením D6-1509 byl u ČSD využíván až do roku 1962, kdy byl předán elektroúseku Nymburk. V Nymburku do něj byl namontován motorgenerátor a vůz byl přeznačen na EL 15809. V roce 1994 byl pro nadbytečnost navržen na zrušení a následně jako muzejní kus odkoupen firmou Kolej-klub Ústí nad Labem (jmenovitě p. Václavem Kostěncem). Od roku 1999 byl vůz součástí expozice železničního muzea Zlonice a v roce 2009 byl odprodán a následně převezen do Turnova. Vůz má částečně poškozený rám a po přestavbě na motorgenerátor přišel o celý interiér a většinu původních menších kovových dílů na vnějšku skříně. V současné době probíhá na voze kompletní renovace.
Nákladní vůz řady Z 1-38425
Před opravou Během opravy
Krytý vůz řady Z 1-38425 sloužil jako záložní zdroj energie v ŽS Karlovy Vary hl. nádraží do roku 2004. V roce 2005 byl navržen na zrušení a následně odkoupen od TSS Karlovy Vary. Vzhledem k tomu, že vlastníme 4 vozy identické konstrukce a tento vůz byl v nejhorším technickém stavu zvažovali jsme v roce 2014 jeho fyzickou likvidaci. Hlavně díky iniciativě člena NPŽ Petra Kynycha a jeho odhodlání došlo k demontáži motorgenerátoru a rekonstrukci vozu na spolkovou hospodu. Vůz, který měl skončit v hutích nakonec dostal kompletně novou střechu, nové výdřevy čel, zastřešený představek, nová vrata a byla mu opravena nosná výdřeva. Interiér se dočkal nového podhledu, instalace barového pultu a sedaček, což jste mohli ocenit zejména během oslav 150 let Turnovsko – Kralupské tratě. Do budoucna plánujeme revizi rámu, brzdoví, ložisek a instalaci přechodového můstku. Vnější podoba vozu je smyšlená a neuvažuje se o uvedení do dobově věrné podoby.
© copyright 2015 | Věra Mansfeldová | photo by Ladislav Doškář